Помилки P0420 та P0430 - це часті проблеми, які можуть виникнути у власників автомобілів. Ці помилки вказують на проблеми з ефективністю каталізатора. Якщо вони з'являються, виникає питання: чи варто економити на каталізаторі?
Помилка P0420 на автомобілі – поширене явище, що свідчить про зниження ефективності або неправильну роботу каталізатора.
Звернемо увагу на код помилки P0420/P0430, його поширення на різних автомобілях, та розглянемо, чи слід хвилюватися. Розберемо симптоми та причини поломки, методи діагностики, а також принцип роботи каталізатора та лямбда-зонда.
Код помилки P0420 вказує на зниження ефективності каталізатора нижче допустимого рівня (англійською – Catalyst System Efficiency Below Threshold). Це означає, що каталізатор не працює належним чином і не може ефективно перетворювати шкідливі викиди в менш шкідливі.
При наявності двох каталітичних пристроїв помилка може бути позначена іншим кодом – P0430.
У випадку, коли з’являється ця помилка, необхідно розглянути можливість заміни каталізатора або другої лямбда-зонди. Проте у деяких простих ситуаціях може бути достатньо просто заправити автомобіль якісним паливом.
Чимало власників автомобілів вирішують проблему, знімаючи каталізатор та прибираючи помилку, але через певний час вона повертається. Єдиний ефективний спосіб вирішення цієї проблеми перепрошивка блоку керування двигуном на Euro2 програмне відключення Каталізатора.
Майстри нашого Сервісу переконані, що поява коду помилки P0420 не залежить від марки або моделі автомобіля. Ця помилка може виникати на будь-якому транспортному засобі, обладнаному каталізатором та електронним блоком управління (ЕБУ), який контролює його роботу.
Проте, за наявністю статистичних даних, подібні збої частіше виявляються на наступних марках та моделях автомобілів:
- Audi
- BMW
- Chevrolet
- Citroen
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Kia
- Lexus
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Renault
- Seat
- Skoda
- Subaru
- Suzuki
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Помилка P0420, яка вказує на збій в роботі каталізатора, може бути серйозною, хоча вона не впливає безпосередньо на керованість автомобіля чи інші характеристики його роботи. Головний симптом – це запалення лампочки Check Engine на приборній панелі. Однак це не означає, що проблему можна ігнорувати.
Незважаючи на відсутність негативного впливу на безпосередні функції автомобіля, ігнорування помилки P0420 може призвести до подальшого пошкодження інших елементів автомобільної системи. Тому важливо якнайшвидше вжити заходів для усунення цієї помилки і вирішення проблеми з каталізатором.
Симптоми помилки P0420 можуть включати наступне:
Запалення лампи “Перевір двигун” на приборній панелі. Це основний симптом, який вказує на можливу проблему з каталізатором.
Інші можливі симптоми, які можуть супроводжувати помилку P0420, включають:
- Погіршення роботи двигуна. Це може включати різку втрату потужності або нестабільну роботу двигуна під час прискорення або роботи на холостому ходу.
- Збільшений рівень викидів. При збої каталізатора може виникати погіршення рівня вихлопних газів, що може бути помічено відповідними запахами або димом з вихлопної системи.
- Погіршення економічності пального. Не ефективний каталізатор може призводити до збільшеного споживання пального через неповний згорання вихлопних газів.
- Випадки перегріву двигуна. Якщо каталізатор стає заблокованим або несправним, це може призводити до перегріву системи вихлопу, що в свою чергу може пошкодити інші компоненти автомобільної системи.
Ці симптоми можуть варіюватися залежно від конкретної причини помилки та стану автомобіля. У разі з’явлення будь-яких з цих симптомів рекомендується негайно звернутися до нашого сервісу у м. Дніпро по проспекту Богдана Хмельницького 142Г тел. 068-524-37-75 для діагностики та вирішення проблеми.
Так, пошкодження каталізатора може вплинути на роботу силового вузла і спричинити появу деяких проблем. Деякі з них можуть включати:
- Повільна реакція на педаль газу, оскільки каталізатор не може ефективно обробляти вихлопні гази.
- Коливання оборотів на холостому ходу можуть виникнути через неправильне згоряння горючої суміші через неефективність каталізатора.
- Пропуски запалення горючої суміші можуть відбуватися через недостатню обробку вихлопних газів каталізатором.
- Поява сизих (сіро-синіх) вихлопних газів може бути наслідком неповного згоряння пального через несправний каталізатор.
- Підвищена витрата пального може виникнути через неефективність каталізатора, що призводить до недостатнього згоряння пального.
- Зміна запаху вихлопу на неприємний може вказувати на недоліки в роботі каталізатора.
- Сторонній шум з боку каталізатора може бути наслідком його пошкодження або несправності.
- Різке перемикання швидкостей в автоматичній трансмісії може виникнути через неправильну роботу двигуна через неефективність каталізатора.
- Можливі проблеми з запуском двигуна, оскільки неправильна робота каталізатора може вплинути на роботу інших систем автомобіля.
З появою будь-яких з цих симптомів рекомендується звернутися до нашого сервісу у м. Дніпро по проспекту Богдана Хмельницького 142Г тел. 068-524-37-75 для діагностики та вирішення проблеми з каталізатором.
Основними причинами виникнення помилки p0420 є:
- Старіння або знос каталізатора: Каталізатор може вийти з ладу через своє природне старіння або через знос, особливо якщо він вже відпрацював свій ресурс.
- Встановлення неякісної деталі: Деякі дешеві каталізатори, встановлені замість оригінальних, можуть не відповідати вимогам або швидко вийти з ладу, що призводить до появи помилки.
- Неправильне місце встановлення: Іноді помилка може бути спричинена неправильним вибором місця для встановлення каталізатора.
До інших можливих причин помилки p0420 можна віднести:
- Пошкодження каталізатора або датчиків кисню.
- Порушення цілісності проводки.
- Попадання згорілої олії в каталізатор.
- Поломка електронного блоку управління.
- Збіднена або збагачена суміш пального.
- Використання етилованого бензину.
- Несправність системи випуску.
- Довга робота двигуна з перепустками в запаленні.
- Високий тиск у паливній системі.
Навіть при правильній експлуатації каталізатора, його термін служби може скоротитися через ці фактори. У 9 із 10 випадків, проблема пов’язана саме з каталізатором, але для точного визначення причин потрібно провести діагностику.
Багата або збіднена суміш пального може негативно вплинути на роботу каталізатора через наступні причини:
- Багата суміш пального: У разі збагачення суміші пального каталізатор може отримати великий обсяг незгорілого палива. Це призводить до того, що незгоріле пальне догоряє у каталізаторі, що поступово руйнує його.
- Збіднена суміш пального: У випадку збідненої суміші пального температура вихлопних газів підвищується. Це може також негативно вплинути на стан каталізатора.Отже, якщо суміш пального стає багатішою або збіднюється, це може спричинити пошкодження каталізатора з часом.
Для повного зрозуміння проблеми варто розглянути принцип роботи каталітичного нейтралізатора.
Каталізатор – це пристрій, який призначений для очищення вихлопних газів, що виходять з двигуна внутрішнього згоряння. Основним завданням каталізатора є перетворення шкідливих речовин у менш небезпечні складові, які відповідають діючим екологічним стандартам.
Ключовим елементом каталізатора є спеціальні каталізатори, які активують реакції перетворення шкідливих газів в безпечні. Вони керуються хімічними процесами, що відбуваються на їх поверхні.
Основні реакції, які відбуваються у каталізаторі, включають окислення вуглеводнів (HC) у воду (H2O) та вуглекислий газ (CO2), а також зменшення оксидів азоту (NOx) до безпечних азоту (N2) та кисню (O2).
Таким чином, каталізатор виконує важливу функцію в очищенні вихлопних газів та зниженні рівня шкідливих викидів, що виходять у навколишнє середовище.
Каталізатор знаходиться поруч із випускним колектором, де відбувається перше очищення, охолодження та уповільнення руху вихлопних газів.
Принцип роботи передбачає нейтралізацію газів, що проходять через каталізатор, за допомогою хімічних реакцій. Основним елементом, що забезпечує результат, є блок з дрібними стільниками, виготовлений з металу або кераміки.
Внутрішня конструкція каталізатора складається зі стільників. Для досягнення більшої ефективності на внутрішній поверхні стільників нанесений дорогоцінний метал, такий як сплав платини/іридію та паладію/родію.
При контакті вихлопних газів з цими елементами відбувається хімічна реакція, у результаті якої з каталізатора виходить азот і вуглекислий газ. Дорогоцінні метали виконують роль каталізаторів, що прискорюють швидке спалювання шкідливих елементів.
Метал розташований у металевій колбі і захищений товстим ізоляційним шаром.
Коли стільники стають забитими (за причинами, зазначеними вище), вихлопні гази важко проходять через них. Це виявляється датчиками кисню, які передають інформацію на електронний блок керування двигуном (ЕБУ). Результатом є поява помилки p0420.
Принцип роботи лямбда-зонду
На крім каталізатора, на автомобілі встановлено передній та задній датчики кисню (їх може бути більше). Передній датчик вимірює склад вихлопних газів, що дозволяє електронному блоку керування приймати рішення щодо збіднення або збагачення паливної суміші.
За типом, передній лямбда-зонд буває вузькосмуговим або широкосмуговим. У першому випадку використовуються чотири дроти – на живлення, сигнал та пару для нагрівання. У другому випадку – п’ять або більше дротів.
Широкосмуговий лямбда-зонд є більш ефективним і швидше зчитує інформацію. У разі поломки переднього датчика блок управління вважає, що двигун працює на збагаченій суміші, навіть якщо це не так.
Задній лямбда-зонд не передає інформацію для регулювання складу палива, але перевіряє роботу каталізатора. При виявленні несправності він видає відповідний сигнал до електронного блоку керування, що може призвести до появи помилки p0240.
Лямбда-зонд складається з електродів для контакту з вихлопом та атмосферою, нагрівальної частини для підвищення температури, твердого електроліту між електродами, корпусу та захисного кожуха.
Принцип роботи полягає у зміні напруги при зміні рівня кисню у вихлопних газах. Чим більше кисню, тим менше різниця потенціалів. Напруга для збідненої суміші становить 0,1-0,45 В, а для багатої – 0,45-0,9 В.
Перепрошивка ECU на відповідність стандарту EURO2
Хоча стандарт Євро-2 був затверджений в Україні з 2006 року, проте вже у 2008 році вимоги були підвищені до Євро-3, а в 2014 році — до Євро-5. Наразі планується додаткове посилення стандартів.
Сьогодні перепрошивка на EURO2 застосовується для відключення лямбда-зондів та усунення помилки p0420.
Проте важливо зазначити, що таке програмне забезпечення не є повноцінним тюнінгом. Воно не вимикає верхній лямбда-зонд, не змінює паливну картку, зберігає алгоритм обертів ХХ та не прибирає відсічення.
Суть перепрошивки під Євро-2 полягає у знятті обмежень на рівень токсичності вихлопних газів, наприклад, при вирізанні каталізатора, вимкненні EGR і т.д.
Зазвичай перепрошивка включає такі етапи:
- Завантаження прошивки Євро 2.
- Видалення каталізатора.
- Установка полум’ягасника (за бажанням).
- Чіп-тюнінг для покращення характеристик двигуна (за запитом клієнта).